Het oude Amerika in een nieuw jasje. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Victor Land - WaarBenJij.nu Het oude Amerika in een nieuw jasje. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Victor Land - WaarBenJij.nu

Het oude Amerika in een nieuw jasje.

Door: victor

Blijf op de hoogte en volg Victor

30 Juni 2006 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mijn voornaamste werk zit er alweer op. Vanmiddag mijn praatje gegeven. Als bonus heb ik ook nog een sessie van 5 praatjes voorgezeten, ook een leuke ervaring natuurlijk. Redelijk nuttige opmerkingen gehad over mijn praatje, maar weer kijken hoe we alles verbeteren.

Eergisteren ben ik dus naar Jamestown en Yorktown gereden. Het oude Amerika om het zo maar te zeggen. Al om tien voor 9 liep ik door het park rond het oude Jamestown. Heel interessant allemaal, met het oude fort, de plek van de eerste kerk in Amerika en natuurlijk het beeld van Pokahontas. En Peet, nee, ze was niet 12.

Sommige van de meest interessante vindingen werden gedaan in zoetwaterputten. Deze werden namelijk als ze niet langer als waterput gebruikt konden worden, gebruikt als afvalvat. Dus er is een berg aan voorwerpen naar boven gekomen, van munten tot een helm, een stuk harnas, een strijkbout, sieraden en zelfs kristallen pijlpunten die door de Indianen als handelswaar werden aangeboden.

Yorktown bood me een tour met een bus aan over het slagveld van de laatste slag in de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Britten. Bleek tijdens het hele verhaal dat de Amerikanen hadden gewonnen, doordat de Fransen achter de rug van de Britten om een vloot vol met Engelse troepen blokkeerden. Uiteindelijk vochten 17.500 verzamelde Franse en Amerikaanse troepen tegen zo'n 7.000 Engelsen en ingehuurde Duitse troepen. Op het laatst schoten de Amerikanen vanuit veroverde britse stellingen vanaf zo'n 300 meter met kanonnen recht op de Britse stellingen in. Zeg maar 'Point Blank'. Vluchten was niet meer mogelijk en dus hebben ze zich toen overgegeven. Het begin van het moderne Amerika was een feit.
Dus als je ooit nog eens Amerikanen grappen hoort maken over Fransen, dan weet je waar het vandaan komt. Overigens frappant dat nog geen eeuw later de Amerikanen in Jamestown een verdedigingslinie opwierpen tijdens de burgeroorlog. De noorderlingen hielden daar toen de Zuiderlingen tegen en behielden zo de controle over de James river.

Nog een feitje; het woord "Yankee" is een verbastering van het Nerlandse "Janke", wat denk ik gewoon voor kleine Jan staat. Blijkbaar woonden er nogal wat Jannen in de steden in het noordoosten, en later werden mensen uit die steden, die dus oorspronkelijk door Nederlanders zijn gesticht, "Yanke's" en later "Yankees" genoemd.

Vanavond in het oude Williamsburg uit eten geweest met wat Duitse collega's. Ik heb ze gefeliciteerd met hun overwinning en daarna gecondoleerd met hun aankomende verlies tegen Italie. Vonden ze niet heel grappig :D Ik wel.

Morgen nog een paar lezingen, maar om 12 uur zit het er al op. Alleen nog een lunch en dan ga ik eens in Williamsburg rondkijken. Ze hebben hier ook zo'n lantarntour in het donker, zoals toen in Auburn op die begraafplaats (remember?), dus misschien dat ik dat morgenavond ga doen. Dan ga ik zondag ergens heen rijden. Je merkt hier dat het alweer wat drukker aan het worden is. 4 juli is het namelijk onafhankelijkheids dag. Dan zit ik gelukkig als het goed is alweer in het vliegtuig of alweer thuis.

Nu, dat was het wel. Al met al, behoorlijk vermakelijk. En oh ja, Amerikanen kunnen toch nog fatsoenlijk bier brouwen "Yuenling", het oudste bier van Amerika, sinds 1829.

Groeten uit de VS

Victor

  • 02 Juli 2006 - 21:57

    Claar:

    Hey Vik, ik vind het allemaal erg relaxed klinken! Wat een droombaan heb je toch!:D
    Kus Claar

  • 03 Juli 2006 - 12:49

    MaRiet:

    Foto's graag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Victor
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 22711

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: